نمای کرتین وال

نمای کرتین وال چیست؟

نام دقیق نمای کرتین وال curtain wall به فارسی دیواره شیشه های پرده ای است. در واقع این دیوار و پرده شیشه ای و پوشش بین سازه اصلی ساختمان و فضای بیرونی است. نمای کرتین وال در واقع یک نمای شیشه‌ای پرده‌ای است مستحکم در عین حال ظریف شیشه‌ای است که می تواند عایق کاملی باشد. به دلیل اینکه این سیستم هیچ بار منفی بر سازه اصلی ساختمان وارد نمی‌کند و تنها فشار وزنی خود و فشارهای وارده از خارج مانند و جاذبه را تحمل می کند به نمای شیشه خود ایستا نیز معروف است.

سیستم کرتین وال انواع متنوعی دارد اما محبوب‌ترین آنها و نمای شیشه ای کرتین وال است. یک مزیت مهم در نمای کرتین وال عایق صوتی، و رطوبتی آن است که باعث انرژی و بهره وری بهتر نور ورودی به داخل ساختمان می شود روانی را برای ساکنین ساختمان ها افزایش می دهد. نمای کرتین وال بار منفی وارده بر سازه های ساختمان را کاهش داده زیرا از نظر وزنی پوسته بسیار سبکی است و همچنین در برابر جابجایی های ناشی از زلزله واکنش مناسبی نشان می‌دهد. در کل سرعت اجرای بالا و زیبایی ظاهری آن استفاده از نمای کرتین وال را منتفی کرده است. در تعریفی دقیق تر از نمای کرتین وال شبکه آلومینیومی از لوله ها تشکیل شده اند که جدا از سازه اصلی قرار دارد که به عنوان پوسته بیرونی ساختمان است و روی آنها قرار می گیرد‌.

مطلب مفید این صفحه را مشاهده کنید: نمای اسپایدر

تمام پروفیلهای لامل در این سیستم به صورتی طراحی شده اند که شیشه ها در فضای ناامن های عمودی و افقی قرار می گیرد و لاستیکهابی برای عایق حرارتی و رطوبتی تمام ست را می پوشاند.  جنس لامل های نمای کرتین وال از فولاد یا چوب و آلومینیوم است که مناسب ترین نوع لامل متریال آلومینیومی است زیرا مشکل تغییر رنگ و فرسایش را نداشته و به راحتی عایق کاری می شود با وزن بسیار کمتر از نمونه های دیگر دارد در عین حال توان بیشتری برای تحمل بار شیشه ها دارد.

نمای کرتین وال

قیمت نمای کرتین وال

نمای کرتین وال یک نمای شیشه‌ای مدرن است که به صورت سیستم خود ایستا شیشه ها بر روی شاسی آلومینیومی کرتین وال ساخته میشود. در این سیستم فشار وزنی بار مرد از جاذبه زمین و انرژی های خارجی از قبیل باد تاثیر منفی بر پوسته خارجی نما ندارد. در واقع نمای کرتین وال یک سازه کاملاً یکپارچه است که سازه از اصلی ساختمان از پوسته نما جدا می باشد و فشار بارهای مرده خارجی تاثیری بر سازه اصلی ساختمان ندارد. نمای کرتین وال curtain wall یک سازه پوششی شیشه‌ای است که به صورت خود ایستا اجرا می شود. نمای لامل ایمن ترین نمای شیشه های ساختمانی است که برای اجرا در ساختمان های بلند مرتبه انتخاب می شود و از پروفیل آلومینیوم سبک اما مقاوم و شیشه های چند جداره و لمینت شده ساخته می شود.

پروفیل آلومینیومی لامه در واقع یک اسنراکچر نمای کرتین وال است که بر روی آن شیشه نصب می شود. در سیستم نمای کرتین وال پروفیل‌های لامل به دو صورت عمودی و افقی اجرا می‌شود. در این سیستم شیشه ای پروفیل های عمودی مولیون و پروفیل های افقی لامل ترنسم نام دارد. لامل های افقی در طول ابعادی کوچکتر از لامپ های عمودی دارد اما هر  دو لامل عرض یکسانی دارند. علت اینکه ابعاد لامل های عمودی از لامل افقی بزرگتر است به خاطر بار وزنی بیشتری است که به این بخش نمای کرتین وال وارد میشود. معماران برای افزایش زیبایی نمای کرتین وال در لامل ترنسم لوله عمودی را در چیدمان افقی به یک اندازه در نظر می گیرد.

نمای کرتین وال

سیستم های اجرای نمای کرتین وال

نمای فرم لس بدون قاب و نمای فیس کپ با درپوش که این دسته نیز به دو زیر مجموعه تمام فرم  و فرم یو شکل تقسیم بندی می شود. تمام سیستم های نمای کرتین وال با توجه به نوع سازه ساختمان و بودجه در نظر گرفته و کاربری ساختمان توسط معماران و طراحان بررسی و محاسبه وزن شده و در اجرای یک نمای مدرن شیشه ای به کار گرفته می شود.

  • نمای تمام فریم کرتین وال

در این سیستم پنل های شیشه ای که به صورت دو جداره یا چند جداره ساخته شدن در داخل قاب های آلومینیومی قرار داده می شود و فضای بین پنل های شیشه ای به وسیله چسب مخصوص سیلیکونی می شود. تمام این مجموعه در انتها در فضای بین فریم لامل افقی و عمودی بوسیله  پیچ یا پرچ محکم میشود.

  • نمای کرتین وال یو چنل

شیشه های چند جداره بعد از مراحل عایق کاری به وسیله چسب مخصوص در داخل پارک های یو شکل قرار می گیرند و به صورت یک پکیج کامل شده و به وسیله دست های لقمه های فلزی شامل های افقی و عمودی می شود.

  • نمای کرتین وال فیس کپ

در این مدل یکی از پروفیل های عمودی و افقی حذف می‌شود و پنل های شیشه ای به صورت گسترده به وسیله ۶۰ و لاستیک های مخصوص به هم متصل می شوند شبکه یکپارچه ایجاد می شود. عامل اصلی در این سیستم از مدل های دیگر بیشتر است.

انواع نمای کرتین وال

در سیستم فریم لس هر پنل شیشه ای توسط یک فریم آلومینیومی در یک قاب به وسیله بست های آلومینیومی قرار داده می شود. در نمای کرتین وال فریم لس از بیرون ساختمان فاصله بین شیشه های نما به صورت یک نوار باریک است. در نمای فریم لس تمام سطح نمای بیرونی به شکل یکپارچه دیده می شود.

نمای کرتین وال

نمای کرتین وال یوچنل فریم لس

این مدل نمای u-chanel یک سازه ارزان و کم وزن است که از نظر فنی و اجرای این سیستم برای ساختمان های بلند مرتبه مناسب نیست. نوع یراق آلات و اتصالات نگهدارنده شیشه برای تحمل بار وزنی در این سیستم کمتر است و باید در ارتفاع کم اجرا شد.

نمای کرتین وال فریم دار

این نما یکی از ایمن ترین و با استحکام ترین سیستم های نمای کرتین وال فریم دار است که تمام اجزای پوسته بیرونی نما در کارخانه مونتاژ شده و به صورت پنل های آماده نصب و به محل پروژه ارسال میشود. این مدل از نمای کرتین وال فریم لس از نظر سرعت اجرا نسبت به تمام نماهای شیشه‌ای برتری دارد. در این سیستم پروفیلهای آلومینیومی به شیوه ای طراحی شده اند که امکان تغییر مدل های ثابت به بازشوی مخفی وجود دارد.

نمای فیس کپ یا درپوش دار face cap

در این سیستم شیشه ها بر روی استراکچر سوار شده و نگهدارنده درپوش نمای کرتین وال از بیرون شیشه ها را بر روی پروفیل های لامل ثابت می‌کند. نوار لاستیکی EPDM  در سیستم نمای کرتین وال لامل با درپوش نصب شده را در محل اتصال شیشه به پروفیل ها آب بند و هوا بند می کند. اندازه درپوش ها در این سیستم حداقل طول و عرض باشکل متنوع دارد. در واقع یک ساختمان دارای دو جنبه دکوراسیون داخلی و نمای خارجی است. انسان از آغاز سکونت و یکجانشینی توجه زیادی به زیبایی محل زندگی خود داشته است. در گذشته نماهای خشتی و آجری سپس نماهای سنگی و نمادهای فولادی به کار گرفته می شد تا به انسان ها برای ساختن ساختمان های دلخواه خود کمک کند. امروزه با پیشرفت صنایع و علم طراحی و ساختمان سازی شیشه های هر روزه مورد استفاده ساختمان سازان قرار میگیرد. ما در اینجا قصد داریم یکی از پیشرفته ترین نماهای شیشه ای معرفی کنیم‌.

نمای کرتین وال

عایق نمای کرتین وال

نمای لامل به صورتی ساخته می شود که در برابر عوامل فرسایش آب و هوایی مانند باد و باران مقاوم باشد به همین دلیل در قالب ریزی و ساخت پروفیل های نمای کرتین وال شیارهای مشخصی طراحی شده است که در آن لاستیک هایی (EPBM) برای اجرای عایق ترمال بریک (Thermal break) به آن متصل شود. اجرای عایق ترمال بریک در هر سیستم کرتین وال به صورت انحصاری اجرا می شود در نمای کرتین وال درپوش دار لایه عایق بر روی پروفیل های آلومینیوم قرار می گیرد اما در نمای کرتین وال استیپ یونیت عایق ترمال بریک در داخل پروفیل لامل قرار می گیرد. سیستم نمای شیشه ای کرتین وال یا لامل به دلیل اجرای عایق بندی دقیق یک سازه کاملاً ضده آب شده و نفوذ ناپذیر است. در نمای کرتین وال تمامی مراحل مونتاژ پروفیل های آلومینیوم در کارخانه اجرا می شود سپس پروفیل های مونتاژ شده به محل پروژه ارسال می شود و به صورت قطعات در محل خود نصب می شود.

ویژگی های نمای کرتین وال

  1. افزایش نور نمای ساختمان.
  2. صرفه جویی در مصرف انرژی.
  3. اجرای استاندارد در کمترین زمان.
  4. عایق صدا، حرارت و رطوبت.
  5. هماهنگی اجرایی با تمام پوشش های نمای ساختمان.
  6. تنوع در طراحی ظاهری هماهنگ با کاربری ساختمان.
  7. قابلیت داشتن سیستم های بازشو.
  8. صرفه جویی دراز مدت در هزینه نگهداری ساختمان.
  9. واکنش مناسب در مقابل زلزله.

نمای کرتین وال یک سیستم ساکن است که جلوه زیبایی به ساختمان‌های ما  داده است که بر خلاف نمای قدیمی فریم لس که بر روی زیرسازی آهنی اجرا می‌شد و عایق رطوبتی و هوا مناسبی نداشت یک عایق کامل و بسته است. یک مزیت دیگر نمای کرتین وال نسبت به نسل قدیمی نمای فریم لس این است که امکان تلفیق با سایر نمای ساختمانی مانند نمای کامپوزیت و نمای ترموود را دارد.

نمای کرتین وال

تنوع طرح و رنگ بندی آنادایز پروفیل های نمای کرتین وال یک مزیت است اجزا و پروفیل های نمای کرتین وال به صورت مکانیزه و صنعتی ساخته می شود و تمام پوسته نما واکنش هماهنگ در مقابل تنش های نهایی از زلزله یا طوفان های شدید به ساختمان از خود نشان می دهد. ویژگی مثبت آلومینیوم نمای کرتین وال امکان ساخت مواد متنوع در اشکال اختصاصی متناسب با هر پروژه و هر طرح است که به راحتی شرایط آب بندی شدن را دارد.

طراحی نمای کرتین وال

در این قسمت به شرح و معرفی انواع سیستم طراحی نمای کرتین وال می پردازیم. طراحان و معماران از نظر بصری و زیبایی ظاهری توجه زیادی به نحوه چینش لامل های افقی و عمودی نما دارند. شیوه های طراحی لامل ها هماهنگ در یک راهکار معماری و طراحی نمای کرتین وال شیشه‌ای به دو اصل و بسته است. اصل اول توجه به استحکام سازه نما و دامنه های اصلی که برای معمار بسیار مهم است و باید و شیوه کلی با درپوش و بدون درپوش انجام می‌شود. اصل دوم تعداد و نحوه چینش لامل های بیرونی و بصری نمای کرتین وال است که در نحوه انتخاب سیستم اجرایی و طراحی نما تأثیرگذار است.

مطلب مفید این صفحه را مشاهده کنید: نمای کامپوزیت

هرگونه کپی برداری از مطالب و تصاویر این وبسایت بدون درج لینک مبدا پیگرد قانونی دارد.

بر روی تصاویر کلیک کنید تا با ابعاد کامل تصاویر را مشاهده کنید.


جهت مشاهده محصولات نرده استیل و حفاظ استیل مجموعه آکات استیل می توانید با کلیک بر روی آدرس وبسایت رسمی نرده و حفاظ آکات استیل وارد سایت شوید. لینک وبسایت کلیک کنید www.akat-steel.ir


نمای کرتین والنمای کرتین والآکاتakat-17نمای کرتین وال چیست؟ انواع بهترین نمای کرتین وال یا لامل چه خصوصیتی دارد و مناسب ترین قیمت نمای کرتین وال در سایت آکات.