شیشه ضد حریق

۱۳ دی ۱۳۹۸
4.3
شیشه ضد حریق

شیشه ضد حرارت، یکی از انواع شیشه های تقویت شده است که در برابر آتش و گرما مقاوم است. شیشه ضد حریق درباره آتش‌سوزی و گرما بسیار بوده و توان بالایی برای تحمل گرما نسبت به شیشه معمولی درجه ۸۹۰ سانتیگراد دارد. شیشه های معمولی گرمای دمای ۱۲۰ درجه را می توانند تحمل کنند و شیشه سکوریت دمای ۲۶۰ درجه سانتیگراد را تاب تحمل دارد. یشرفت صنعت و فناوری باعث شده است کاستی ها و ضعف های شیشه‌ ها هر روز کمتر شود با ایمنی و کیفیت بالاتر تولید شود. شیشه ها در گذشته مشکلاتی مانند عدم شفافیت، شکنندگی و مقاومت پایین در برابر گرما را داشتند اما توانست این شیشه های محکم تر و شفاف تر تولید کنیم. یکی از این نمونه ها که در زمان حوادث آتش سوزی کاهش خطرات کمک کند شیشه ضد حریق است. تکنولوژی امروزی شیشه ضد حریق (fire rated glass) در صنایع شیشه سازی وارد شده است که توانسته امنیت محصولات وابسته به شیشه در تمام صنایع ساختمان سازی، خودروسازی هواپیما سازی تاثیر مثبت داشته باشد.

شیشه ضد حریق

شیشه نسوز

شیشه نسوز مقاوم شده است که به نام شیشه ضد حرارت نیز نامگذاری می شود. نسوز در تولید انواع محصولات خانگی و انواع درب های شیشه ای در پتروشیمی استفاده می شود. این مدل شیشه نسوز در برخورد با حرارت بالا هرگز دچار شکستگی، ترک خوردگی یا تغییر رنگ نمی شود و ظاهر شفاف اولیه خود را حفظ می کند. شیشه نسوز عایق بسیار مناسبی در برابر آتش‌سوزی است در ساختمان های با درصد بالای آتش گرفتگی تولید مواد شیمیایی مناسب است. زمانی که یک شیشه ضد حریق می تواند در دمای گرمای ۸۹۰ درجه سانتی گراد تا بیاورد به فاصله محل آتش سوزی تو مرکز پنل شیشه‌ای بستگی دارد. در داخل ترکیب شیشه نسوز از فوم ضد حریق استفاده شده این محصول در برابر حرارت زیاد دچار شکستگی نشود.

مطلب مفید این صفحه را مشاهده کنید: پارتیشن شیشه ای

شیشه ضد حریق

شیشه ضد حریق یکی از نمونه هایی است که در صنایع ساختمان سازی بسیار کاربرد دارد شیشه در تولید انواع درب شیشه‌ای و پنجره برای نمای بیرون و پارتیشن شیشه ای در داخل ساختمان استفاده می شود. قیمت شیشه ضد حرارت بر اساس ضخامت و رنگ شیشه و میزان توان تحمل گرما تعیین می‌شود. به دلیل تغییرات مداوم در مواد اولیه تولید شیشه نسوز برای اطلاع از قیمت شیشه ضد حریق باید تماس مستقیم با تولیدکنندگان این محصول بگرید.

شیشه ضد حریق

شیشه مقاوم در برابر حرارت و آتش

ایمنی محیط کار یکی از اساسی ترین موضوعاتی است مختلف اهمیت دارد. شیشه مقاوم در برابر حرارت در صنایع پتروشیمی بسیار کاربرد دارد به خصوص در درب های کوره های حرارتی. این شیشه می تواند تا دمای ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد را تحمل کند. شیشه مقاوم به حرارت از خطرات احتمالی در این مجموعه های صنعتی جلوگیری می کند و محیط مناسبی برای فعالیت و تولید فراهم می آورد.

عملکرد شیشه ضد حریق در آتش سوزی

به صورت کلی در زمان آتش سوزی گسترش آتش نیاز به اکسیژن دارد و مسیر ورود و خروج اکسیژن در ساختمان ها پنجره ها و درها است به همین دلیل استفاده از شیشه ضد حریق می‌تواند روند گسترش آتش را کاهش دهد تا زمان کافی برای خاموش کردن آتش برای نیروهای آتش نشانی وجود داشته باشد. شیشه ضد حریق معمولی به صورت تولید انبوه ساخته می شود و می تواند تا دمای ۱۳۰ درجه در برابر حرارت مقاومت کند و نشکند. مقاومت شیشه ضد حریق در برابر حرارت شیشه های معمولی دست کوری می توانند تا دمای ۲۶۰ درجه گرما را تحمل کند شیشه سکوریت شکند و به قطعات کوچک تقسیم می‌شود اما شیشه ضد حریق دمای ۸۰۰ درجه را می تواند پشت سر بگذارد و سالم بماند. در زمان آتش سوزی اگر ابعاد پنجره کوچکتر باشد میزان اکسیژن رسانی کاهش می یابد در نتیجه فرایند خاموش شدن آتش افزایش سرعت می یابد. در حوادث آتش سوزی خطرات سوختگی و خفگی اصلی‌ترین عامل مرگ و صدمات جانی است با استفاده از شیشه ضد حریق می توان از گسترش آتش و دود ناشی از آن به سایر بخش‌های ساختمان تا حد زیادی جلوگیری کرد. با توجه به مطالبی که گفته شده کاربرد شیشه ضد حریق در ساختمان های پیشرفته یک اصل مهم است که توانسته ایمنی و سلامت افراد را تا حد زیادی افزایش دهد.

شیشه ضد حریق

محاسبه زمان تحمل حرارت در شیشه ضد حریق

برای تعیین سنجش توان تحمل حرارت در شیشه های ضد حریق مشخصی بر پایه اصول مهندسی و علمی تعیین شده است. معیارهای اصلی در تشخیص کیفیت شیشه ضد حریق مدت زمان تحمل گرما در برابر حرارت در این محصول است. اندازه برداری دقیق از زمان مورد انتظار برای ایمنی شیشه ضد حریق به ضخامت فوم ضد حریق داخلی شیشه و ابعاد و فاصله محل آتش از مرکز پنل شیشه‌ای بستگی دارد.

شیشه های ضد حرارت

شیشه های ایمنی نسوز می تواند دمای بیش از ۱۰۰۰ درجه را تقریبی ۳ ساعت تحمل کند شیشه های معمولی در دمای ۸۰۰ درجه ذوب می شود به همین دلیل در برج ها و ساختمان های تجاری از شیشه های ضد حریق یا ضد حرارت استفاده می شود.

تشخیص کیفیت شیشه ضد حریق

دست و یک پارچه: این ویژگی از میزان تحمل ساختاری شیشه ضد حریق مشخص می شود که چگونه از انتشار آتش و دود جلوگیری می کند
حفظ ساختار شیشه و عایق حرارتی: این ویژگی میزان تحمل شیشه در برابر حرارت است و تا چه اندازه می‌تواند گرما را نگاه دارد و از گسترش آن جلوگیری کنیم.

در مجموع ۳ نوع شیشه ضدحریق وجود دارد که عبارت است از:

  • شیشه ضد حریق سیمی که قدیمی ترین نوع این نوع شیشه ها است.
  • شیشه ضد حریق سرامیکی.
  • شیشه ضد حریق طلق.

 مزایا و ویژگی های شیشه ضد حریق

  • عایق حرارت و صوت مناسب.
  • کاهش مصرف انرژی.
  • جلوگیری از هدر رفت سرمایه و گرما در داخل ساختمان.
  • افزایش ایمنی جانی و مالی در زمان آتش سوزی.

مطلب مفید این صفحه را مشاهده کنید: نرده شیشه ای

هرگونه کپی برداری از مطالب و تصاویر این وبسایت بدون درج لینک مبدا پیگرد قانونی دارد.

به اشتراک بگذارید :
جدیدترین مطالب گروه :